nieuws

Nieuw…

5 oktober 2018 – Nagekomen bericht over de nieuwe workshop de Diagonalen.

Schrijvend en oefenend deze zomer werd ik steeds enthousiaster. Diagonaal werken en oefenen leverde veel verrassingen op. Het voorbeeld zoals geschetst in NIEUWS is niet te vergelijken met de realiteit. Een laken, of dekbedhoes is tenslotte geen menselijk lichaam.

Ik moet het anders zeggen. Heb je pijn… in een schouder, een heup, een knie ga je compenseren. Je past je beweging aan om zomin mogelijk ongemak, zomin mogelijk pijn te ervaren. Daar is geen ontkomen aan. Helaas spreek ik uit ervaring, hoe alert ik ook was!!

De compensatie wordt gewoonte, er ontstaat scheefstand. Scheefstand geeft frictie, frictie geeft belasting aan de gewrichten. Dan ontstaat er slijtage, ongemak en pijn. En precies daar komt diagonaal oefenen in beeld. Deze oefeningen helpen het lichaam weer recht en licht te maken. Er gaat niets ten koste van het andere.

Ik ben er weg van. Verrukt. Opgelucht. Nu jij nog.

Liefs,
Marijke Ludwig

Ook nieuw: Face 2

Bij de workshops Faceforming is het mogelijk om je in te schrijven voor Face 2 mits je de workshops Faceforming al gevolgd heb. Een service om Faceforming nog een op te frissen.

Diagonalen

Beweging heel licht maken is een kunst.
Waardoor beweegt adem licht en moeiteloos? Waardoor ontstaan lichte, vloeiende bewegingen. Waardoor vanzelfsprekendheid en gemak? De eerste stap is de wervelkolom vrijmaken, lang maken tussen de twee polen; de bekkenbodem en het kroonpunt. Daardoor wordt het hele lichaam vrij. Dan kun je kiezen. Wil je voorwaarts, achterwaarts, naar opzij buigen of wil je draaien?

Heb je er ooit aan gedacht lichtheid te vinden in diagonale bewegingen?
Dat is de tweede stap.

Diagonale oefeningen werken heel direct in op de wervelkolom. Stel je voor; je hebt gewassen en je wilt een laken of dekbedhoes opvouwen. Als je dat, samen met iemand doet, pakt ieder twee van de vier punten beet. Ieder rekt de punten ervan in tegengestelde richting (diagonaal). Je trekt het laken glad en strijken ervan is dan eenvoudig. Op een soortgelijke manier werkt het in het lichaam ook, de diagonale oefeningen zorgen voor symmetrie. Bewegen wordt zoveel gemakkelijker, zoveel lichter. Ook diagonaal ademen is heel bijzonder. De intense rust die dan ontstaat is een bijzondere ervaring.

De diagonale adem en de oefeningen ondersteunen ook de kruisgang, want dat is de maat van een gezonde sensomotoriek van de mens. Zo lang de kruisgang in de spieren, kapselbanden, pezen en gewrichten wakker en actief is, zijn ook de hersenen actief. Ik zie dat als de beste oudedagsvoorziening samen met een actieve bekkenbodem. Observeer eens oudere mensen in je omgeving. Zodra zij de bewegelijkheid van de borstwervelkolom en het bekken verliezen, valt het bovenlichaam naar voren, het lopen verliest de souplesse, de gewrichten worden stijf. Onzekerheid sluipt in de bewegingen en plotseling bewegen zij zich in telgang. Stok of rollater zijn dan niet meer ver.

Omgekeerd zorgt diagonaal oefenen, de diagonale adem, voor een kettingreactie voor de perfecte kruisgang, voor levendigheid dus. Wie de kruisgang cultiveert doet jeugdig aan, houdt het skelet en de gewrichten in perfecte beweging.
Bewegen is dan symmetrisch en licht.